Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Ke Udara

GEGAR

Permata Pantai Timur

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

Segmen Terkini

GEGAR

Permata Pantai Timur

{{nowplay.song.artist}} Album Art Ke Udara

{{nowplay.song.track}}

{{nowplay.song.artist}}

Album Art Ke Udara

GEGAR

Permata Pantai Timur

{{currentshow.name}} {{currentshow.name}} Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

{{currentshow.description}}

HITZ Segmen Terkini

GEGAR

Permata Pantai Timur

#Trending

Alamak! Kerang Terlebih Masak! Usah Risau Cuba Ikut Cara Ni, Confirm Jadi!

Mudah je rupanya! Teringin pula nak makan kerang
05 Jul 2021, 07:39 PM

Kerang kalau dah mula makan, memang susah sikit nak berhenti sebab bila dapat yang sedap. Tangan tidak akan berhenti kupas dan makan. 

alamak! kerang terlebih masak! usah risau cuba ikut cara ni, confirm jadi!

Jadi buat korang yang minat kerang, ada beberapa cara yang boleh korang cuba masa rebus kerang untuk nampakkan kerang lebih segar dan tak terlebih masak.

Pertama sekali kena cuci kerang sebaik mungkin. Selepas dah cuci bersih kerang, korang boleh rebus macam biasa. Cumanya sebelum masukkan kerang tu letak sikit garam sebagai penambah rasa.

alamak! kerang terlebih masak! usah risau cuba ikut cara ni, confirm jadi!

Sebelum masukkan kerang juga, korang pastikan air rebusan mendidih dulu. Kalau korang masuk kerang masa air tengah sejuk, proses air untuk mendidih akan jadi lebih lama.

Kerang tu tidak perlu rebus lama. Tiga minit pun dah cukup untuk masak isi kerang. Sebab tu penting untuk korang pastikan air rebusan tu betul betul mendidih sebelum masuk kerang.

Lepas 1-2 minit, bilas kerang dengan air sejuk untuk elakkan isi kerang overcooked disebabkan haba yang terperangkap dalam cengkerang.

Masa kupas kerang korang boleh buang sebelah je kulit kerang untuk nampakkan kerang lagi menarik untuk dimakan. Cara ini juga boleh mengelakkan isi kerang daripada hancur.

alamak! kerang terlebih masak! usah risau cuba ikut cara ni, confirm jadi!

Tips: Kalau nak lagi sedap letak serai dalam rebusan. Supaya aroma dan rasa akan masuk dalam kerang

Senang saja kan? Paling penting pastikan kulit kerang dah bersih tau.

Sumber: Sinaran Wanita

Filled Under :


*Kami mempunyai hak untuk memadamkan komen yang menyentuh sensitiviti/tidak bersesuaian.

Menarik

  • {{related.category}}

    {{related.name}}

     {{related.DocumentPublishFrom | date:"dd MMMM yyyy h:mma"}}